Ma reggel két örömteli tényre ébredtem. :-) Az egyik, hogy a blog látogatottsága napról napra nő, köszöntöm a legújabb tagokat is! A másik, hogy egy számomra fontos téma benne van a napilapokban. Újabb cikk jelent meg országos lapokban és többek között a Békés Megyei Hírlapban, hiszen a gyökereim mégis csak ott vannak. A cikk a gyermekek és fiatalok pénzügyi neveléséről szól, ezzel kapcsolatban kérdeztek tőlem mindenféle érdekeset. Íme a cikk:
– Miért válik egyre fontosabbá a gyerekek pénzügyi nevelése?
– A pénzügyi piacok fejlődésével a pénzügyi termékek is egyre bonyolultabbá és komplexebbé válnak. Ezzel párhuzamosan pedig nemcsak a pénzügyi termékek, de az egyéni igények is változnak, s mindez sok esetben a pénzügyi kultúra alacsony szintjével párosul. A szakemberek és a piaci szereplők felismerték ezt a kettősséget, amelyet a pénzügyi kultúra fejlesztésére irányuló törekvésekkel igyekeznek kezelni. A gazdasági válság egy olyan esemény volt a világban, amely mindenhol a figyelem fókuszába emelte a pénzügyi edukáció kérdését.
– Mi az az életkor, amikor a felvilágosító munkát meg kell kezdeni?
– A gyakorlati életben nagyon változatos a kép. Sok esetben ezek nem is tudatos lépések, automatikusan a mindennapi élet részét képezik. Az intézményesített pénzügyi nevelés, vagy inkább nevezzük pénzügyi edukációnak, főként a középiskolásokat és az egyetemistákat célozza, hiszen ez az a kor, ahol már valós pénzügyi tapasztalatokat is szereznek a fiatalok. A középiskolában egyébként sok esetben még nagyon elvont fogalomnak számít a fiatalok számára a pénz. Nehéz velük általánosságban beszélni erről, inkább kézzelfoghatóvá kell tenni számukra.
– A zsebpénz jelentheti a pénzügyi tudatosság megalapozásának gyakorlati eszközét?
– A zsebpénz megfelelő eszköz lehet a későbbi tudatosság megalapozásához, de nem kizárólagos, hanem egy összetett rendszer egyetlen eleme. A szakemberek szerint a későbbi tudatosságot nagyobb mértékben határozza meg az a közeg, amelyben a gyerekek nap mint nap mozognak, mint az, hogy mikor mennyi zsebpénzt kapnak, vagy kapnak-e egyáltalán. Ami viszont bármely esetben fennáll, hogy a szülőnek következetesnek kell lennie: ha például a házimunka elvégzéséhez köti a zsebpénz adását, akkor valóban csak akkor adja oda a pénzt, ha a gyermeke elvégezte a feladatát; vagy ha például elfogy egy nap alatt a heti zsebpénz, akkor a következő hétig ne adjon újra. Szintén saját kutatási tapasztalatom, hogy a középiskolások esetében a szülői engedékenység összefügg a tudatos pénzügyi magatartással, tehát az engedékenyebb szülők gyermekei kevésbé tudatosak.
– Gyakorló szülőként hogyan próbálja a gyermekét pénzügyi tudatosságra nevelni?
– A kisfiam 5 és fél éves, és természetesen vannak igényei és vágyai, amelyek nem kevés pénzbe kerülnek. Kétféle megoldásunk van erre. Az egyik, amikor ajándékba kapja valamilyen apropóból a vágyott játékot. Az egyéb kívánságait, amelyek két ajándékozási alkalom között merülnek fel, általában a zsebpénzéből fizetjük. A zsebpénz nála még nem heti vagy havi rendszerességű összeg, inkább rendszertelenül - főként a rokonoktól - érkező pénz.
Azt gondolom, hogy egyelőre ez megfelelő megoldás arra, hogy megértse, a vágyott dolgok pénzbe kerülnek, és nem azonnal kapjuk meg őket. A későbbiekben természetesen a rendszeres zsebpénzt tartom jobb megoldásnak.
– Hol állunk világviszonylatban a pénzügyi tudatosságra nevelés terén?
– A nyugat-európai, illetve amerikai edukációs törekvésekhez képest Magyarországon még gyerekcipőben jár a pénzügyi kultúra fejlesztése, de egyáltalán nem mondható, hogy semmi sem történik. Civil kezdeményezések, banki társadalmi felelősségvállalás formájában létrehozott programok is vannak, tehát hazánkban is létezik intézményesített gyakorlat a pénzügyi kultúra fejlesztésére.
Zsótér Boglárka Gyulán született, 2001 óta él a fővárosban. A Budapesti Corvinus Egyetemen közgazdászként, a Magyar Táncművészeti Főiskolán táncpedagógusként végzett. Gyakorló szülőként kezdett a téma kutatásába.
– Közgazdászként és pedagógusként is a gyerekek magatartásával kezdtem foglalkozni, így valamelyest adta magát a téma, amikor a PhD-kutatásomat terveztem. A fiatalok pénzügyi magatartásának vizsgálata egy olyan terület, ahol mindkét szaktudásomat tudom kamatoztatni. A disszertációmat a fiatalok pénzügyi szocializációjáról írom, elsősorban a családi hatásokra fókuszálva – mondta el a szakember.
Az eredeti cikk elérhető itt: http://www.beol.hu/bekes/kozelet/a-zsebpenzzel-alapozhato-meg-a-penzugyi-tudatossag-490104
További szép napot kívánok! Bogi