HTML

JÁTÉK - ÉLMÉNY - MINDENMÁS

Kedves Látogató! Szeretettel üdvözöllek blogomon. Anyukaként és pedagógusként minden érdekel, ami a gyermekek világával, fejlődésével, gondolkodásával kapcsolatos. Közgazdászként a gyermekek pénzügyi szocializációjával foglalkozom, ebből írom doktori értekezésemet is. A bejegyzésekben így mindenről lesz szó, ami a fenti témákban felmerülhet, és érdekesnek bizonyulhat a gyermekek, a szülők és a pedagógusok számára. A speciális területeket érintő témákban szakértőket is megkérdezek, így lehetőség lesz többféle nézőpont megismerésére. Kellemes olvasást kívánok! boglarka.zsoter@gmail.com

Friss topikok

  • gyermekjatek: @csillabogi: Kedves Csilla! Köszönöm a hozzászólást! Teljes mértékben egyetértek. Sajnos egy ideig... (2013.03.07. 09:09) Hamvazószerda

A digitális bennszülöttek társas világa

2013.02.23. 16:02 gyermekjatek

babylaptop_1361631670.jpg_500x313

"Amikor azzal kell szembesíteni valakit, hogy az élet nem egy habos torta, az sosem könnyű, de nem szabad hazudni. (...) Azt hisszük, hogy jó, ha sterilizáljuk a gyerekek számára a világot, pedig nem: tudatosan fel kell készíteni arra őket, hogy a tetteiknek következményeik vannak. S a pedagógiának pont valahol ez lenne a célja, hogy felkészítse a gyerekeket."

Böjte Csaba szavaival kezdjük a mai bejegyzést. Hogy mit is mond ez a számunkra? Azt, hogy abban a korban, amikor teljesen átalakulnak a társadalmi kapcsolatok, az életforma, még jobban figyelnünk kell - akár szülőként, akár pedagógusként - arra, hogy gyermekeink ne felnőtt korukban szembesüljenek azzal, tetteiknek következményei vannak. Erre már óvodás korban el kell kezdenünk odafigyelni. Valószínű azonban, hogy a szülő és a pedagógus visszajelzése kevés. Felhívhatjuk a gyermek figyelmét arra, hogy ha ezt és ezt teszi, akkor ez és ez lesz a következménye, vagy utólag szembesíthetjük azzal, hogy tette milyen következményeket idézett elő. Ezek azonban nagy részt szóbeli figyelmeztetések, és egyetlen személytől származnak. Fontos lenne, hogy a gyermekek a saját kortársaik körében is megkapják azokat a reakciókat, amelyek fontosak lehetnek a társas kompetenciák kialakulásában. Vekerdy Tamás is azt mondja, fontos lenne, hogy a gyermek minél több szituációban és társas viszonyban kipróbálja magát, hiszen így különféle reakciókat, viselkedésmódokat ismer meg, többféle mintát lát.

 

A digitális kor szülöttei, akiket digitális bennszülötteknek is neveznek, sokkal több időt töltenek a számítógép előtt. "A gyerekek és fiatalok szerte Európában egyre fiatalabb korban kezdenek ismerkedni a világhálóval, és életük egyre több szférájában jelenik meg, vagy kap akár főszerepet az internetezés. Ez a folyamat kétségtelenül számos előnnyel jár, ám nyilvánvalóan veszélyeket is rejt magában." Így kezdődik az EU Kids Online magyarországi kutatási eredményeinek bemutatása, amelyet Ságvári Bence írt. Amikor szakértők vagy laikusok a számítógépezés és főként az internetezés veszélyeiről írnak, akkor gyakran kapnak nagy hangsúlyt az ártalmas tartalmak (például rasszista, pornográf, gyűlöletkeltő stb), vagy a reklámok negatív hatásai. Szerintünk azonban még egy dolog van, aminek nem a számítógépen vagy interneten való jelenléte okoz problémát, hanem a hiánya. Egészen pontosan a valós reakciókra gondolunk, amit a gyermekek (és persze a felnőttek is) a társadalom többi tagjától kapnak egyes döntéseikre vagy valamilyen magatartási formára. Természetesen vannak olyan platformok, amelyek valósidejű szóbeli reakciókat biztosíthatnak, de ezek sem húsvér visszacsatolások, hiszen minden a virtuális térben történik. Tehát az internet és a számítógépes játékok világából kimarad valami, ami elengedhetetlen fontosságú a gyermekek szociális kompetenciáinak egészséges fejlődéséhez.

 

Azt gondoljuk, hogy ezen a ponton nagyon nagy felelősségünk van nekünk, pedagógusoknak is. Lehetőségeinkhez mérten gyakoroltatnunk kell a gyerekekkel olyan társas szituációkat, amelyekben esélyük van megtapasztalni és megtanulni, a cselekedeteik, magatartásuk, választásuk következményekkel jár, amelyre a társadalom tagjai reagálnak. Az egyszerű vagy bonyolult szabályrendszerrel rendelkező népi játékok kiválóan alkalmasak arra, hogy segítsék ennek a célnak a megvalósulását. Miért mondjuk ezt? Mert amikor a gyermek nem a szabályoknak megfelelően játszik, arra a többiek azonnal reagálni fognak, és ez alapján megérti, mit jelent és milyen további következményekkel jár a szabályszegés. De nemcsak a szabályok betartása vagy megszegése lehet olyan terület, amit a gyermekek csoportjában "gyakoroltathatunk". A párválasztó játékokban is megnyilvánulhat a társak reakciója a döntéshozatalra (kit választottam párnak).

 

Ilyen és ehhez hasonló lehetőségekről még sokat fogunk írni ebben a blogban. Átalakuló társadalmunkban muszáj ezekről a kérdésekről beszélnünk, és megkeresni azokat - a szó nemes értelmében vett - egyszerű eszközöket, amelyek segítenek nekünk. A népi játékok ilyen eszközök, és nem is igényelnek nagy anyagi befektetést, hát használjuk őket bátran, de mindenképpen tudatosan!

 

 

 

www.igyteddra.hu

 

Szólj hozzá!

Címkék: internet számítógép népi játék digitális kor társas kompetenciák

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr825099124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása